BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet
Institutionschefen forventes at have ledelseserfaring, solide driftsmæssige kvalifikationer og særdeles gode evner for samarbejde og kommunikation. Herudover lægges der stor vægt på, at institutionschefen skal have politisk sans og sikkerhedsmæssig forståelse.
Som institutionschef får du drifts- og ledelsesansvaret for en organisation med ca. 65 medarbejdere, herunder en chefgruppe bestående af en enhedschef og en enhedsleder. Medarbejderne består af institutionsmedarbejdere, kantinemedarbejdere og administrative medarbejdere.
Institutionschefens primære opgaver er:
- at lede institutionen i forhold til udmeldte mål og rammer,
- at være ansvarlig for sikkerheden på udrejsecenteret og at sikre at rammer, retningslinjer og procedurer i forhold til sikkerhed opfyldes,
- at sikre de nødvendige personaleressourcer og kompetencer,
- at udarbejde procedurer og retningslinjer samt sikre implementering og opfyldelse af kontrakten med Udlændingestyrelsen om driften,
- at bidrage til høringssvar om Udrejsecenteret,
- at samarbejde internt i kriminalforsorgen og eksternt med Røde Kors, Udlændingestyrelsen, politiet og det lokalpolitiske niveau.
Institutionschefen forventes at have en sikkerhedsprofil og erfaring med sikkerhedsarbejde samt at være en sikker drifts- og ressourceleder, der også har forståelse for strategiske overvejelser/beslutninger. Samtidig er det væsentligt, at institutionschefen er en stærk personaleleder, der med gennemslagskraft kan motivere og engagere udrejsecenterets medarbejdere. Institutionschefen skal i det daglige gå forrest i arbejdet med at udvikle og fastholde en god og attraktiv arbejdsplads, hvor medarbejderne løbende udvikles, og opgaverne løses effektivt.
Som person skal institutionschefen være robust, tillidsskabende, handlekraftig og stærk i menneskelige relationer. Institutionschefen skal have styr på sikkerheden, være god til pressehåndtering, have politisk tæft og gode samarbejds- og diplomatiske evner i et politisk styret system med mange interessenter både internt og eksternt. Institutionschefen skal have gode kommunikative evner både skriftligt og mundtligt og udstråle en inviterende og positiv autoritet. Institutionschefen skal både kunne lede opad og nedad på et område med stor politisk og offentlig bevågenhed om institutionen og driften af denne.
Der vil blive lagt vægt på ledelsesmæssig erfaring, gerne fra en offentlig virksomhed og gerne inden for sikkerhedsområdet. Derudover skal institutionschefen evne at tilegne sig viden om og forståelse for kriminalforsorgens problemstillinger, regelsæt og funktion.
Om os
På Udrejsecenter Kærhovedgård bor op til 400 afviste, enlige asylansøgere, kriminelle udviste og personer på tålt ophold. Kriminalforsorgen har kontrakt med Udlændingestyrelsen om driften og har dermed ansvaret for den daglige drift af stedet, herunder at der dagligt serveres mad til beboerne. Kriminalforsorgen har kontrakt med Røde Kors om levering af serviceydelser, herunder sundhedsydelser.
Udrejsecenter Kærshovedgård hører organisatorisk til Institution Nr. Snede, der hører til Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland. Ved en kommende omstrukturering i kriminalforsorgen omkring årsskiftet 2023/2024 sammenlægges Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland med Kriminalforsorgen Syddanmark til et kriminalforsorgsområde. Institutionschefen indgår i institutionsledelsen i Institution Nr. Snede og refererer til institutionschefen for Institution Nr. Snede.
Løn- og ansættelsesvilkår
Stillingen besættes på overenskomstvilkår i overensstemmelse med rammeaftalen om kontraktansættelse af chefer i staten med indplacering i løngruppe 1, medmindre du i forvejen er udnævnt tjenestemand. Der vil herudover kunne aftales tillæg afhængig af erfaring og kvalifikationer og et åremålstillæg.
Stillingen ønskes besat på åremål. Stillingen er til besættelse den 1. januar 2024.
Ansættelsesområdet er kriminalforsorgen.
Arbejdsstedet er Udrejsecenter Kærshovedgård, Kærshovedgård 17, 7430 Ikast.
Sikkerhedsgodkendelse er en forudsætning for ansættelsen, ligesom at du skal kunne opretholde sikkerhedsgodkendelsen gennem din ansættelse.
Yderligere oplysninger
Yderligere oplysninger om stillingen kan fås ved henvendelse til områdedirektør i Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland og Kriminalforsorgen Syddanmark Sine Louise Møller Iversen på telefon 7255 4012 eller fg. viceområdedirektør Anna Trige Lindberg på telefon 7255 9806.
Ansøgningen
Stillingen søges elektronisk via linket ”Søg stillingen”.
Ansøgningen skal være modtaget i rekrutteringssystemet senest tirsdag den 3. oktober 2023.
For allerede udnævnte tjenestemænd skal ansøgningen stiles til Dronningen.
Vi forventer at afholde samtaler i uge 41.
Alle interesserede uanset personlig baggrund opfordres til at søge.
Om kriminalforsorgen
Kriminalforsorgen fuldbyrder de straffe, som domstolene idømmer. Det gør vi på vegne af samfundet, og vi er de eneste, der løser den opgave. Vi er sidste led i straffesagskæden og er sammen med politi, anklagemyndighed og domstole en af grundstenene i retsstaten. Uden en stærk kriminalforsorg forsvinder fundamentet for et trygt og sikkert samfund, hvor lovovertrædere stilles til ansvar for deres handlinger. Derfor sover kriminalforsorgen aldrig. Hver dag, hver aften og hver nat går vi på arbejde i kriminalforsorgen. Det gør vi for at få et samfund med mindre kriminalitet og færre ofre.
INFORMATIONER OM STILLINGEN:
- Arbejdspladsen ligger i:
Ikast-Brande Kommune
-Virksomheden tilbyder:
Tidsbegrænset ansættelse: fuldtid
-Arbejdsgiver:
Udrejsecenter Kærshovedgård, Kærshovedgård , 7430 Ikast
-Ansøgning:
Ansøgningsfrist: 03-10-2023; - ansøgningsfristen er overskredet
Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/5911734