I 2014 tog Maria Mosekjær et dristigt skridt ind i iværksætterverdenen, da hun grundlagde sin egen virksomhed - Maria's Deli.
Baggrunden for opstarten var en anmodning fra en tidligere kunde, der ønskede at købe frokost fra hende. Denne enkle forespørgsel blev spiren til en virksomhed, der har udviklet sig til at betjene omkring 700 personer dagligt.
Maria husker tilbage på virksomhedens spæde begyndelse:
"En kunde fra min tidligere arbejdsplads ringede og spurgte, om de ikke kunne købe frokost fra mig. Jeg var på daværende tidspunkt i et kortvarigt vikariat. Kunden sagde, at de skulle have besked inden for 14 dage (før sommerferien), om jeg kunne finde en løsning."
"Så jeg fik travlt med at finde lokaler, lave en forretningsplan, tale med bank og revisor. Inden for 14 dage var det hele lykkedes, og jeg startede med at levere mine første frokoster den 4. august 2014. Jeg har stadig kunden den dag i dag," siger Maria med et smil.
Når man starter er det som en jetjager
Maria's Deli begyndte som et enkeltmandsforetagende, men med støtte fra venner og bekendte formåede Maria at etablere en succesfuld forretning. I de første to år tog hun imod enhver ordre uden at sige nej.
"Når man starter virksomhed er det som en jetjager- den skal virkelig have fuld smadder for at komme på vingerne. Jeg vidste ikke så meget om markedsføring, det at have ansatte og de mange andre ting man lærer hen af vejen når man bliver selvstændig."
"Jeg kørte rundt "kold kanvas" med kage og et stort smil og forsøgte at sælge frokost til virksomheder i lokalområdet. Hen ad vejen kom der flere kunder og medarbejdere til."
Personalet ved Maria's Deli (Foto: Privat)
I dag er virksomheden vokset betydeligt, med næsten 700 daglige frokoster og 13 dedikerede medarbejdere. Maria er stolt af sit team og understreger virksomhedens unikke værdier.
"Vi er der for hinanden, for kunden og for opgaven," siger Maria, og beskriver deres tilgang, hvor de skræddersyer løsninger til kunderne og 'spiller bold' med dem for at forstå deres præferencer og behov.
"Jeg plejer at sige, at der ikke er noget som ikke kan lade sig gøre. Det der er vigtigt for os og vores kunder er, at de får en god, nærende frokost som både er med til at skabe de gode snakke hen over frokostbordet, men også giver energi til at klare dagens udfordringer."
Dét, der også kendetegner Maria's Deli, er at de går op i kvaliteten af den mad, de laver. Der bliver tænkt over sammensætningen og variationen, så alle har mulighed for at spise en god frokost. De håndterer også særlige diætbehov uden ekstra omkostninger for kunden.
Også din ven ved større begivenheder
Maria's Deli har specialiseret sig i frokostleverancer til virksomheder uden kantine, men de tilbyder også mødeforplejning samt catering til større begivenheder og julefrokoster til private og virksomheder.
Maria understreger, at madlavning sker med hjertet og fra bunden af, hvilket giver dem mulighed for at variere smag, konsistens og udseende.
"Vi bruger primært faglært personale med bred erfaring, hvilket sikrer et højt kvalitetsniveau og godt håndværk. Vi er autoriseret hos Fødevarestyrelsen, hvilket betyder, at vi skal overholde strengere krav til fødevaresikkerhed. Vi går gerne den ekstra mil for vores kunder, tager hånd om småt og stort og går op i det gode samarbejde," tilføjer hun.
Maria Mosekjær har ikke kun bygget en virksomhed, men et fællesskab, hvor kvalitet, service og samarbejde er i centrum.
Du finder meget mere om Maria's Deli på deres Facebookside eller deres hjemmeside.